Bjud på misstag och beröm – så lyckas du med internkommunikation

23 maj / Chefkollen


Glad kvinna vid skrivbord

Höj arbetsglädjen bland dina medarbetare genom att arbeta med internkommunikation i organisationen, men hur gör man det egentligen på ett bra sätt? Vi dyker ner i ett ämne som bör ligga alla ledare varmt om hjärtat.

Det finns flera anledningar till varför internkommunikationen är en av de viktigaste grundstenarna i alla företag. Fungerar den bra ger den lägre sjukfrånvaro, högre grad av innovationsförmåga och produktivitet, fler tillfredsställda medarbetare och bättre kvalitet på de varor och tjänster som produceras. Men för vissa ledare kan det vara knepigt att veta hur de ska jobba med sin internkommunikation. Nedan har vi listat de viktigaste punkterna som är bra att börja med!

Förmedla mål och visioner
Vilka mål och visioner som gäller på företaget ska vara glasklart internt. Förutom att förmedla dessa måste de hållas vid liv genom att upprepas med jämna mellanrum och förankras i hela organisationen.

Återkoppla
Återkoppling är kommunikationens moder. Se till att avsätta tid för återkoppling i projekt, även dagligdags. Var så konkret som möjligt när du följer upp arbete och resultat, oavsett om ditt budskap är positivt eller negativt.

Ge mycket beröm
Den som får befogad beröm växer i sin roll, så snåla inte med dina superlativ när en medarbetare gjort bra ifrån sig! Det finns ingen risk att du skämmer bort någon.

Ta kritik
Välkomna konstruktiv kritik och förvalta den väl. Det är ett värdefullt verktyg som hjälper dig att utvecklas i din roll. Skapa ett klimat där dina medarbetare inte räds att säga vad de tycker.

Bjud på misstag
Att fela är mänskligt och det är nyttigt att se vilka lärdomar misstagen fört med sig. Om du som ledare delar med dig av dina misstag och vad du lär dig av dem, kan dina medarbetare undvika att göra samma felsteg.

Kom ihåg att kommunikation inte bara bygger på det du säger utan också det du gör. Du måste föregå med gott exempel om du vill att dina medarbetare ska agera på ett visst sätt. Vill du exempelvis att medarbetarna ska vara öppna och ärliga mot dig, måste du själv vara transparent.

Dela

FacebookTwitterLinkedInEmailPrint