Ditt nästa uppdrag finns på sociala medier

11 april / Söka jobb tips


Sociala medier som arbetsverktyg

Sociala medier är perfekta för dig som letar efter ditt nästa uppdrag. Kanalerna är också bland de viktigaste sätten för arbetsgivare och kandidater att kunna visa vilka de är och kontakta varandra. Hitta ditt nästa jobb med hjälp av våra enkla tips.

Berätta vad du söker
Ju tydligare du är med vad du är ute efter, desto snabbare förstår uppdragsgivare att du finns tillgänglig. En statusuppdatering om vilken typ av uppdrag, arbetsgivare och längd på projekt du är ute efter ökar dina chanser för förfrågningar. Det kan kännas ovant till en början men prova så kommer du se att det ger resultat.

Uppdatera regelbundet
Gör regelbundna statusuppdateringar för att visa att du är aktiv och använder kanalen. Ett konto som inte är använt på ett tag tappar trovärdighet och det är svårt att veta om personen i fråga kommer svara på en förfrågan där.

Gå med i tipsgrupper
På LinkedIn och Facebook finns mängder med grupper som tipsar om jobbmöjligheter. På Facebook finns exempelvis ”Jobbtips inom kommunikation” och ”Jobbtips inom design och UX”. Sök upp de som är relevanta för din bransch.

Balansera privatliv och jobb
De flesta sociala medie-kanaler används främst för privat bruk och för dig som letar uppdrag är det viktigt att visa upp din professionella sida. Tänk efter när du är på väg att lägga ut privata bilder eller åsikter. Om du är tveksam till hur det påverkar ditt yrkesliv bör du låta bli att publicera.

Sist men inte minst: följ Experis konton för regelbundna uppdateringar med jobbtips och inspiration! Vi finns på Facebook, LinkedIn, Instagram och Twitter.

Dela

FacebookTwitterLinkedInEmailPrint