Hjälp, min kollega luktar illa!

19 september / Inspiration


Person med ryggen mot kameran

Det här kan vara en av de svåraste frågorna att ta upp på en arbetsplats eller med en kollega, men ibland är det nödvändigt om det verkligen är ett besvär för omgivningen.

Visste du att lukter och dofter är känsligt för människor på olika sätt? Undersökningar visar att cirka sex procent av befolkningen har en överkänslighet mot starka dofter, så det du upplever som en stark doft, kanske andra inte ens tänker på. Men det gör ju inte att ditt obehag blir mindre. Du måste däremot berätta om det, så att andra kan förstå. Så här kan du gå tillväga:

1. Ta upp problemet i ett större sammanhang
Om du har en kollega som använder för mycket parfym eller inte sköter sin hygien, kan det var en bra idé att ta upp detta med dofter i ett större sammanhang först. Då brukar diskussioner om parfym, röklukt, svett och andra dofter att leda till konsensus. Här är det dock viktigt att inte peka ut några särskilda personer.

2. Ta hjälp av din chef
Om det inte fungerar att ta upp problemet i ett större sammanhang, ta hjälp av din chef. Det sämsta du kan göra, är att prata illa bakom ryggen på din kollega, eftersom hen kanske inte ens förstår problemet. Däremot är din chef skyldig att tillhandahålla en god arbetsmiljö. Chefen har uppdraget att hantera svårigheter som detta på din arbetsplats – så delegera uppåt.

3. Du som är chef
Det finns inget enkelt sätt att hantera detta. Du måste vara rak, tydlig och ärlig. Det betyder inte att du kan skylla på att det finns medarbetare som sagt ditten eller datten. Tala klarspråk men berätta också att medarbetaren är viktig och att ni/kollegor uppskattar hens arbete, och därför vill att det ska fungera bra. Tänk på att problemet kan vara relaterat till medicinska tillstånd som du inte känner till.

Dela

FacebookTwitterLinkedInEmailPrint