Inget jobb är viktigare än hälsan

12 mars / Inspiration


Stress

En stressig arbetsperiod är inte skadlig i sig, men om stressen pågår länge kan kroppen ta allvarlig skada i form av exempelvis utmattningssyndrom. Inget jobb är viktigare än din hälsa, därför har vi listat några tips på hur du håller den farliga stressen på avstånd.

Att vilja stressa mindre är en sak, men hur man gör det i praktiken är en annan. Följ våra tips och prata gärna med dina kollegor för att tillsammans skapa en hälsosam företagskultur.

Skapa kontroll
Oavsett hur stor eller liten din arbetsbörda är kommer den att kännas övermäktig om den är rörig. Skapa en överblickblick på vad som ska göras och när, och bryt ned stora projekt i mindre bitar. Var realistisk när du planerar och försök inte att klämma in orimligt många uppgifter på liten tid.

Ta pauser
Både hjärnan och kroppen behöver pausa emellanåt. Använd lunchen till att släppa jobbet, äta, prata med kollegor och gå en promenad. En paus med frisk luft och lite miljöombyte kan hjälpa dig att bli mer effektiv under arbetstid. Sitter du stilla mycket under dina arbetsdagar är det också viktigt att du emellanåt ställer dig upp och rör på kroppen.

Tala om vad du behöver
Om bara du vet om att du är stressad är det bara du själv som kan lösa situationen. Berätta därför för din chef hur läget ser ut och förklara att du behöver hjälp eller inte kan utföra vissa arbetsuppgifter. Det är chefens ansvar att fördela arbetet så att alla mäktar med och att ingen kommer till skada på grund av sitt jobb.

Slutligen, se till att vila ordentligt – alla måste återhämta sig emellanåt. Struntar du i det kommer din kropp att säga ifrån och det kan ta lång tid innan du är redo att jobba som vanligt igen. Känner du dig osäker på vilket ansvar din arbetsgivare har eller vilka regler som gäller, besök Arbetsmiljöverkets hemsida på www.av.se.

Dela

FacebookTwitterLinkedInEmailPrint