Så hanterar du företagskulturen – fyra tips

21 januari / Inspiration


Experis, karriär, företagskultur

Att trivas på jobbet är A och O för dina prestationer, men det kan kännas knepigt att tackla en företagskultur du inte känner dig hemma i. Oavsett vad din utmaning beror på finns det en lösning. Prova våra tips innan du överväger att byta jobb.

Känner du dig bekväm i din roll men inte på själva företaget? Kanske trivs du bäst i en kontorsmiljö där man pratar och samarbetar öppet medan dina kollegor gärna sätter på sig hörlurar för att få vara i fred. Eller så är jargongen hård och rak när du själv föredrar en mjukare dialog.

Känslan av att inte passa in på sin arbetsplats kan vara både personligt frustrerande och påverka hur du presterar i din roll. Därför har vi satt samman fyra tips till dig som vill förbättra din arbetssituation.

1. Identifiera problemet
Försök att bryta ned obehagskänslan till konkreta saker genom att fråga dig själv vad som gör att du inte känner dig tillfreds på din arbetsplats. Hur skiljer sig företagskulturen från vad du förväntar dig? Premieras beteenden och handlingar på arbetsplatsen som inte känns som ”du”?

2. Ta itu med situationen
När du väl har landat i var skon klämmer är det dags att göra något åt det. Be om ett samtal med din chef för att lyfta ditt problem. Även om det kan kännas svårt är det bra om du kan ge konkreta exempel på vad det är som skaver för att chefen ska förstå. Fråga gärna om det finns något outtalat du borde känna till eller något annat du kan göra. Genom öppna frågor visar du ditt intresse för arbetsplatsens bästa.

3. Ha tålamod
Förändringar sker inte över en natt och rör det sig om att din arbetsplats behöver bryta sig ur gamla mönster kan det bli långdraget. Märker du däremot att ingen förändring tycks vara på gång är det nog dags att du börjar se dig om efter annat jobb. Insikten kan kännas tung men kom ihåg att du förtjänar att arbeta i en företagskultur som främjar din framgång och arbetsglädje.

4. Använd din erfarenhet
Att byta jobb på grund av att du inte kände dig hemma i företagskulturen är självklart jobbigt, men se erfarenheten som något positivt att lära av inför framtida jobbansökningar. Det kan vara svårt att få grepp om hela arbetsplatsens personlighet på en intervju. Tänk därför igenom vilken typ av företagskultur du trivs bäst i innan du tackar ja till en ny tjänst. Kanske handlar det om snabba beslutsprocesser, ett agilt förhållningssätt eller jämlikhet. Svaren kan hjälpa dig bedöma om ni är en bra match. Kom ihåg att du troligtvis presterar bäst i en arbetsmiljö där du kan vara dig själv.

Dela

FacebookTwitterLinkedInEmailPrint