Social förmåga stärker dig på jobbet – vi har knepen

1 april / Inspiration


Social kompetens i jobbet

En av de viktigaste byggstenarna på en arbetsplats stavas social kompetens. Det bäddar för framgångsrikt samarbete och goda resultat. Saknar du det som krävs är det ingen fara, vi vet hur du kan komma närmre dina kollegor.

När man pratar om social kompetens föreställer sig många en person som är född utåtriktad och håller låda i alla sammanhang. Stämmer beskrivningen inte in på din personlighet? Du kan vara lugn ändå. Social kompetens handlar kort och gott om att fungera bra tillsammans med andra människor.

Det finns några gemensamma egenskaper bland människor som är socialt skickliga. Nyfikenhet, intresse för andra och öppenhet för nya situationer är några kännetecken. Här har vi samlat några tips på hur du kan arbeta upp din förmåga.

Var optimistisk
Ett gott humör smittar av sig och ger dig möjligheter att knyta nya band med kollegor. Det gör det också enklare att ta sig an utmanande arbetsuppgifter.

Lyssna mer
Vissa tror att lyssnandet är en passiv aktivitet, men det stämmer inte. Är du en god lyssnare är det värdefullt och det talar även för att du har god empatisk förmåga.

Kom ihåg att det inte handlar om dig
Det kan minska pressen av att hålla igång en konversation. När du visar intresse för andra framstår du som en omtänksam person.

Var dig själv
Det kan låta klyschigt men är viktigt, försöker du vara någon annan kommer det märkas. Är du
inte en utåtriktad person som gillar att stå i centrum gör det inget. Du har definitivt andra styrkor.

Testa nya saker
Mingla, nätverka, knyt kontakter. Du ska se att du kan överraska dig själv när du befinner dig i nya sammanhang.

Dela

FacebookTwitterLinkedInEmailPrint