Det finns många fördelar med att ha en väl genomtänkt LinkedIn-profil. Med bara några små justeringar och optimeringar kan du skapa en riktigt slagkraftig profil som verkligen sticker ut – något som gör det lättare för rekryterare att hitta just dig.
Visste du att närmare 40 procent av alla företag rekryterar personal via sociala medier? Många rekryterare använder framförallt LinkedIn för att hitta kandidater och därför kan det vara en god idé att lägga tid på att se över sin profil, så att den är så synlig som möjligt.
Att vara sökbar på LinkedIn behöver inte bara vara intressant för dig som letar jobb, utan även för dig som är ute efter att utöka ditt digitala nätverk med branschkollegor. Här följer några av våra bästa tips på hur du optimerar och synliggör din LinkedIn-profil!
1. Använd rätt sökord
I jakten på potentiella kandidater använder sig de flesta rekryterare av specifika sökord för den aktuella rollen. Om de till exempel ska rekrytera en marknadschef så söker de ofta på ord som just ”marknadschef”, ”marknadsansvarig” eller kanske ”marknadsföring”. Identifierar vilka sökord som är relevanta för dig och ditt yrke, för att sedan uppdatera din profil därefter. Det är bra att få in så många olika ord som möjligt som berör din roll, men om ett ord är extra viktigt kan du med fördel lägga in det på flera ställen.
2. Bra bild och inledning
Satsa på en professionell profilbild och inled din profil med några kärnfulla rader där du berättar om dig själv. Se detta som ditt digitala cv! Sträva efter att hitta en god balans mellan att vara personlig och samtidigt signalera din yrkesskicklighet. Återigen: glöm inte att använda de relevanta nyckelord du identifierat för att bli sökbar för rekryterare.
3. Specificera arbetsort
Något som många missar är att ange geografiskt område i sin profil. När rekryterare söker efter nya kandidater på LinkedIn kan de ofta göra en sökning inom ett avgränsat område, exempelvis genom att söka efter postnummer eller län. Genom att registrera ditt postnummer på Linkedin kan du alltså öka din tillgänglighet avsevärt. Detta gäller även om du vill hitta jobb på annan ort.
4. Språkanpassa efter roll
Ska du ha en profil på svenska eller engelska? Eller kanske något annat språk, beroende på vart i världen du söker jobb? Generellt sett beror språkvalet mycket på din bransch och på vilket språk som arbetstitlar och kompetensbeskrivning oftast förekommer på. Vissa ord och titlar kan bli otydliga på det ena eller andra språket; välj därför det som passar bäst och blir tydligast.
5. Lägg till relevanta kompetenser
Längst ner på din LinkedIn-profil kan du lägga till de kompetenser du besitter. Det viktigaste är att de överhuvudtaget finns på din profil, så att du blir synbar i sökningar, men det är ett stort plus om du har flera kontakter som intygar dessa kompetenser. Det höjer dig ytterligare ett snäpp i rekryterarens ögon. Var inte rädd för att be kollegor, såväl gamla som nuvarande, att verifiera dina kunskaper!
6. Håll profilen aktiv
Ett enkelt men effektivt optimeringsknep är att regelbundet ändra någon lite detalj i profilen, kanske ett ord eller liknande. Många rekryterare filtrerar nämligen sina sökningar utifrån vilka profiler som senast uppdaterats och med det här knepet håller du dig synlig i sådana filtreringar.
7. Statusuppdatera
Att vara aktiv och engagerad på LinkedIn är aldrig negativt för en rekryterare. Visa att du är expert inom ditt område genom att dela med dig av intressanta artiklar, blogginlägg eller nyheter om din bransch eller företaget du jobbar på. Varför inte inleda diskussioner på andras inlägg? Glöm dock inte att LinkedIn främst är en plattform för karriär och arbetsliv – var därför försiktig med vilka ämnen du diskuterar och håll alltid tonen sansad.